۱۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۵۷

ضیاء موحد در گفتگو با مهر:

اصل در فلسفه تحلیلی حل مسائل فلسفه است نه نظام سازی

اصل در فلسفه تحلیلی حل مسائل فلسفه است نه نظام سازی

رئیس انجمن منطق ایران و عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: در فلسفه تحلیلی اصولاً مسئله نظام سازی مطرح نیست بلکه در این شاخه از فلسفه حل مسائل مختلف فلسفه مهم انگاشته می شود. روش شایع در فلسفه تحلیلی این است که به جای نظام سازی، برای مسائلی که از قدیم مطرح بوده و مسائلی که تازه تر ایجاد شده راه حل صحیحی پیدا کنند.

دکتر ضیاء موحد با بیان اینکه فلسفه تحلیلی مکتب های مختلفی دارد و فیلسوفان بسیاری در این خصوص کار کرده و عقاید یکدیگر را نقد کرده اند، گفت: فلسفه ذهن و علم دپارتمان های مختلف فلسفه تحلیلی به شمار می آیند اما از نیمه دوم قرن بیستم خط دیگری در فلسفه تحلیلی پیدا شد. بسیاری معتقدند ویتگنشتاین چهره فلسفه تحلیلی را دگرگون کرده است به خصوص در مسائل متافیزیک و مسائل معرفت شناسی.

وی افزود: در فلسفه تحلیلی اصولاً مسئله نظام سازی مطرح نیست بلکه در این شاخه از فلسفه، حل مسائل مختلف فلسفی مهم انگاشته می شود. در واقع روش شایع در فلسفه تحلیلی این است که به جای نظام سازی، برای مسائلی که از قدیم مطرح بوده و مسائلی که به مرور ایجاد می شود راه حل صحیحی پیدا کنند.

موحد با بیان اینکه کسانی که در این رشته فلسفی به صورت تخصصی کار می کنند باید به مسائل فنی آشنا باشند، گفت: کتاب هایی که این مسائل را به صورت ساده بیان کرده اند، کم نیستند. رواج فلسفه تحلیلی به این معنا نیست که موضوعات فکری و فلسفی باید تخصصی تر پیگیری شوند بلکه از طریق مطالعه آزاد هم می توان آنها را پیگیری و دنبال کرد.

کد خبر 2112931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha